han-yvonne-andalusie-marokko.reismee.nl

Fes 06-11-2009

Fes 06-11-2009

Vandaag zijn we in Fes geweest. We hebben een pottenbakkerij bezocht. Daar maakten ze allemaal schalen en andere gebruiksvoorwerpen. Ook maakten zij daar de tegels waar ze de mozaïek stukjes van maken die overal in Marokko gebruikt worden.

Ze knippen de tegels in allemaal kleine stukjes, om de muren van de moskeeën en de huizen mee te versieren. Rood, groen, blauw, geel, wit en zwart. Elke kleur vertegenwoordigd een stad in Marokko. Groen betekent ook de kleur van geluk. Ze maken ook tafelbladen en stoeltjes met het zelfde mozaïek werk. Na de koffiebreak zijn we de Medina van Fes ingegaan. Deze medina bestaat uit 9000 straatjes. Genoeg om er als vreemdeling in te verdwalen. Goed onze groep in de gaten houden dus. Ondanks dat het een feestdag is, de groene mars ( de mars van de bezetting van de westelijke Sahara), was het toch erg druk in de Medina. Overal kleine winkeltjes met fruit, kruiden, zoetigheid, vlees en kleding. Erg kleurrrijk. We zijn ook bij een leer looierij geweest. Wij vroegen ons bij de ingang af waarom we allemaal munt takjes kregen uit gerijkt. Nou daar kwamen we snel achter. Het stonk daar verschrikkelijk, en die munt was bedoelt om voor je neus te houden zodat je niet onpasselijk werd van de stank. Je weet niet wat je ziet, en dat dit nog bestaat. De mannen staan gewoon met hun blote benen in de bakken met kleurstoffen waar ze het leer mee verven. Niet echt gezond denken wij. Ik heb er wel een heel mooi leren rugzakje gekocht, ter vervanging van mijn handtas. Later bezochten wij een zaak waar ze kaftans verkochten. Daar werden we aangekleed met natuurlijk de bedoeling dat je zo'n ding ging kopen. We hebben erg gelachen. Hierna nog een weverij bezocht die te gelijkertijd diende als herberg. Tussendoor nog heerlijk gegeten in ( hoe kan het ook anders) een Marokkaans restaurant. Het was een leerzame en indrukwekkende dag.