han-yvonne-andalusie-marokko.reismee.nl

Jeres 03-11-2009

Vanmorgen vertrokken we naar Jeres. Hier bezochten wij een echte sherry Bodega.

Na een rondleiding waarbij we ook de bottlefabriek bezochten, wat erg leuk was, mochten we ook proeven van 5 verschillende soorten sherry. Van heel droog naar ontzettend zoet. De laatste vond ik vooral erg lekker! Op de Bodega waren ook raspaarden te zien. Zwarte hengsten, die erg op onze Friese paarden lijken. De merries zijn bruin, heel apart. Er leipen ook een paar pasgeboren veulentjes rond. Heel leuk. Na te hebben geluncht in Jeres, reden we door naar Cadiz, waar we wat hebben rongereden. Cadiz heeft een grote haven. Er liggen zeer grote cruiseschepen en een mooie driemaster van hout. We overnachten in Chidane. Een afgelegen hotel, met er naast een kleine broodjes zaak, waar we met een beetje oponthoud door het hevige onweer( waardoor de stroom uitviel, en we in het donker zaten) een broodje hebben gegeten.

Sevilla 02-11-2009

Vandaag zijn we in Sevilla geweest. Daar hebben we de oude joodse wijk bezocht, leuke nauwe straatjes met witte huisjes. Hierna zijn we naar het Alcazar geweest, een paleizencomplex , gebouwd in Moorse stijl. Maar de opdrachtgeverhad een Christelijke achtergrond. Dit vind je terug in de motieven op de muren. Islamieten mogen namelijk geen beesten of mensen afbeelden. Je ziet hier overal afbeeldingen van leeuwen, en kastelen. Dit zijn Christelijke afbeeldingen. Bij het paleis hoort een schitterende tuin, met bloemen, vruchten, water en pauwen. De tuin moest het paradijs voorstellen. Later hebben we de kathedraal van Sevilla bekeken. Dit is de grootste Gotische kathedraal qua oppervlakte, van europa. Gebouwd op de fundamenten van de vroegere moskee. Zeer indrukwekkend!

Cordoba 01-11-2009

Vandaag hebben we Cordoba bezocht. Daar staat een heel oude moskee die een oppervlakte heeft van 20000 m2. Het is echt gigantisch! In de loop der eeuwen is er wel het een en ander veranderd. Dat komt doorat er steeds andere mensen het voor t zeggen hadden. Er is namelijk later midden in de moskee een katholieke kapel gebouwd. Cordoba is een mooie oude stad. Om 4 uur 's middags vertrekken we naar Sevilla. 'S avonds gaan we eten in een Tapas restaurant, erg lekker en gezellig met de groep.

Grenada 31-10-2009

Alhambra,

Vandaag zijn we naar t Alhambra geweest.

Dat is een oude vesting, ook wel Citadel genoemd.

Het zijn verschillende paleizen en gebedshuizen, dat een groot geheel vormt.

Het is begonnen met een fontein waar een tuin om heen gemaakt werd.

Later werd het paleis er omheen gebouwd. Je ziet dat de Moorse invloeden heel sterk aanwezig zijn. Binnen zijn alle muren bijna helemaal bedekt met aan de onderkant mozaïek van gekleurde tegeltjes, die eerst in allemaal kleine stukjes zijn gebroken, en later met gips aan elkaar gemaakt zijn. De rest van de muren werd bedekt met een soort aardewerken symbolen en Islamistische teksten. De plafonds bestonden uit Cederhout, ook helemaal uitgesneden met mooie figuren. Er waren ook plafonds die ons deden denken aan druipsteengrotten. Iedere periode door de eeuwen heen werd er weer een stuk aangebouwd, waardoor er verschillende bouwstijlen ontstonden, zoals Arabisch, Gotisch en Romeins. Het zuidelijke deel van Spanje werd eigenlijk opgericht doordat Isabelle van Castilië en Ferdinand van Aragon trouwde en zich daar hebben gevestigd. Het was zeer interessant om dit verhaal te horen en de Citadel te bewonderen. Het enige min puntje was dat het bijna de hele dag regende, en het daardoor erg koud was. Uit nood nog twee paraplu's aangeschaft.

Gibraltar/ Tanger 04-11-2009

We vertrekken vanuit Chidane naar Gibraltar. Gibraltar hoort tot op de dag van vandaag nog steeds bij Engeland. Het is eigenlijk een grote rots waar de Engelsen een kolonie stichten. Boven op de rots is een druipsteengrot die ook als concertzaal wordt gebruikt vanwege de goede akoestiek. Er leven daar ook apen ( de Makaak), een staartloze aap. Ze waren erg aan mensen gewend, en zeer brutaal. Ik heb er nog een geaaid, wat eigenlijk helemaal niet mocht bleek later, toen ik een berisping kreeg van de bewaking (schrik!!!!), oeps. Na de lunch gingen we naar Algaciras, waar de boot naar Marokko vertrok. Onderweg op de boot hebben we een school dolfijnen gespot, erg leuk. We kwamen aan in Tanger, waar we ook een overnachting hebben. Onderweg naar t hotel werd er in de stad ergens even een auto opgetild, en verplaatst, met een aantal mannen, zodat de bus er langs kon. Dan zit je wel even raar te kijken zo vanuit de bus.

Malaga 29-10-2009

Malaga 29/30-10-2009

Woensdagnacht 29 okt. vertrekken we voor onze reis naar Spanje en Marokko.

Na een vermoeiende reis staan we 30 oktober op het vliegveld van Malaga.

Tot onze grote verbazing gaan we meteen al met de rondreis starten.

Dus zonder te hebben geslapen die nacht, gaan we de stad Malaga verkennen.

We drinken gezamenlijk koffie met het reisgezelschap, dat uit 34 man betaat.

De koffietent is vlak naast de bekende Kathedraal van Malaga.

De meeste mensen gaan t fort Alcabara bekijken, wat je via een pad de heuvelopwaarts kunt bereiken.

Wij zelf gaan even door de stad wandelen en bekijken het fort van afstand.

Om 13.00 uur rijden we met de bus naar een zelfbedieningsrestaurant en gebruiken daar de lunch.

Daarna rijden we naar Grenada, waar we twee nachten verblijven in hotel Camino.

Na heerlijk te hebben gedoucht en wat te hebben geslapen gaan we om 19.30 aan tafel voor het diner.

Meknes 07-11-2009

Vandaag rijden we naar Meknes. Onderweg bezochten we een Romeinse opgraving genaamd Volubilis. Een terrein van 45 hectare met o.a. Zeer mooie mozaïeken en poorten. Aangekomen in Meknes hebben we oude graanschuren en stallen bekeken. Deze stallen en schuren zijn enorm hoog met hele diepe waterputten uit de 11e eeuw.

De stadsmuren hebben een lengte van 40km. In deze stad , op t plein zijn diverse films opgenomen. Onder anderen The Jewel of the Nile. Na te hebben geluncht op het grote plein midden in Meknes, doorgereden Beni Mellal Richting Marakesh en daar gestopt voor de overnachting.