han-yvonne-andalusie-marokko.reismee.nl

Tormelinos 12-11-2009

Om half tien vanmorgen vertrokken naar de boot die ons weer terugbrengt naar Spanje. Half twaalf varen we uit de haven. Het was prachtig weer, heerlijk op het dek gezeten om te genieten van t uitzicht en de zon. In Tormelinos worden we naar een ander hotel gebracht dan in onze beschrijving staat. 4 **** dus dat moet goed zijn. We zitten op loopafstand van t strand. 'S avonds willen we wat drinken en vinden met veel moeite een tentje dat open is, omdat t geen hoog seizoen meer is in Tormelinos.

We kunne de volgende dag uitslapen. Wat een luxe!

Rabat 11-11-2009

Vandaag vertrokken uit Casablanca richting Rabat. Daar aangekomen hebben we t koninklijk paleis van Mohamed de 6e bekeken. Alleen de buitenkant. Later doorgereden naar het mausoleum waar Hasan de 2e de vader van mohamed de 6e en ook zijn opa Mohamed de 5e begraven liggen. Er stond daar een oude toren zonder moskee, deze werd nooit afgebouwd. Er was nog een moskee die ook nooit is afgemaakt Hierna hebben we thee gedronken in de Andalusische tuin en een wandeling door de kasba gedaan, waar voornamelijk kunstenaars wonen tegenwoordig. Daar hadden we ook een mooi uitzicht over de oceaan en een riviermonding. Later op weg naar Tanger waar we ook overnachten. Een hectische stad.

Casablanca 10-11-2009

Vandaag de rit naar Casablanca, met onderweg een koffiestop. Na vrij vroeg te zijn aangekomen in Casablanca hebben we geluncht. Om twee uur hebben we de grootste moskee ooit gebouwd, bezocht. Deze is gebouwd in 1987. Er kunnen 100.000 man in deze moskee. De toren is tweehonderd meter hoog. Binnenin is een zeer grote ruimte voor de mannen op de begane grond, en voor de vrouwen zijn er aan beide zijdes balkons. In de kelder bevinden zich twee hamams, en 44 waterplaatsen waar de moslims zich kunnen reinigen voor ze gaan bidden. Ze zijn gemaakt van marmer in de vorm van de lotusbloem. Erg protserig en imposant. We verblijven 1 nacht in Casablanca.

Marakesh 09-11-2009

Vandaag op pad voor een stads tour door Marakesh. Eerst hebben we een park voor een moskee bezocht, de moskee zelf mochten we niet in. Hierna naar het koninklijk paleis met de koningsgraven, en het huis van een minister bekeken, die 4 vrouwen bezat en 24 concubines. De stad heeft een muur van 90km lang en er staan 180.000 palmbomen. Als je zo'n palmboom omhakt kost dat je € 1000,- boete. Later hebben we de medina bezocht en een stukje van een joodse wijk. 's middags geluncht in het centrum van Marakesh, en daarna door de soukh gelopen. Dit is een wirwar van allemaal kleine straatjes met heel veel kleine winkeltjes. Er is ook veel metaal bewerking te zien daar. Veel werk plaatsjes zijn gewoon tussen de winkels in. We hebben ook nog een kruiden winkel bezocht, waar we een demonstratie en uitleg kregen over de werking van verschillende kruiden. Er was ook tijd om iets te kopen.

Later hadden we wat vrije tijd om zelf te winkelen. Overal muziek, slangenbezweerders, apen en verkopers op straat.

Marakesh 08-11-2009

Vanmorgen vertrokken we uit de overnachtingsplaats Beni Mellal Op weg naar Marakesh. We zien besneeuwde bergtoppen onderweg van het Atlas gebergte, erg mooi. We stoppen ergens langs de weg waar min of meer wilde Dromedarissen lopen met een herder. Ik heb ze natuurlijk even geaaid. Een vond het zo fijn dat hij of zij de kop onder mijn arm stak, zo van ik wil nog meer. 20Km voor Marakesh weer gestopt om een plaatselijke weekmarkt te bezoeken. Echt heel bijzonder en zeer primitief. Je kijkt je ogen uit! De geiten en kippen staan met touwtjes aan de poten bij elkaar gebonden, wel zielig. Het is er heel erg druk. Er wordt ons dan ook op het hart gedrukt elkaar niet kwijt te raken. Later weer verder naar Marakesh. Daar hebben we geluncht en de tuin van Mauriëlle bezocht. Heel mooi onderhouden, en later van eigenaar veranderd en gekocht door Yves St. Laurent, die op het moment dat wij daar waren een paar manden ervoor was overleden. Hierna naar ons volgende hotel gereden, waar we twee nachten verblijven. Voor het diner zijn we met een aantal medereizigers naar een plaatselijke hamam geweest. We hebben vreselijk gelachen want we wisten niet hoe dat in z'n werk ging en verstonden ook geen woord van wat de vrouwen ons vertelden. Ons Arabisch is niet zo goed namelijk. Je werd gewassen en gescrubt, het leek wel een pannenspons waar ze dat mee deden. Maar goed we kwamen opgefrist en gloeiend van t scrubben weer vrolijk naar buiten. Een aparte ervaring rijker.

Meknes 07-11-2009

Vandaag rijden we naar Meknes. Onderweg bezochten we een Romeinse opgraving genaamd Volubilis. Een terrein van 45 hectare met o.a. Zeer mooie mozaïeken en poorten. Aangekomen in Meknes hebben we oude graanschuren en stallen bekeken. Deze stallen en schuren zijn enorm hoog met hele diepe waterputten uit de 11e eeuw.

De stadsmuren hebben een lengte van 40km. In deze stad , op t plein zijn diverse films opgenomen. Onder anderen The Jewel of the Nile. Na te hebben geluncht op het grote plein midden in Meknes, doorgereden Beni Mellal Richting Marakesh en daar gestopt voor de overnachting.

Fes 06-11-2009

Vandaag zijn we in Fes geweest. We hebben een pottenbakkerij bezocht. Daar maakten ze allemaal schalen en andere gebruiksvoorwerpen. Ook maakten zij daar de tegels waar ze de mozaïek stukjes van maken die overal in Marokko gebruikt worden.

Ze knippen de tegels in allemaal kleine stukjes, om de muren van de moskeeën en de huizen mee te versieren. Rood, groen, blauw, geel, wit en zwart. Elke kleur vertegenwoordigd een stad in Marokko. Groen betekent ook de kleur van geluk. Ze maken ook tafelbladen en stoeltjes met het zelfde mozaïek werk. Na de koffiebreak zijn we de Medina van Fes ingegaan. Deze medina bestaat uit 9000 straatjes. Genoeg om er als vreemdeling in te verdwalen. Goed onze groep in de gaten houden dus. Ondanks dat het een feestdag is, de groene mars ( de mars van de bezetting van de westelijke Sahara), was het toch erg druk in de Medina. Overal kleine winkeltjes met fruit, kruiden, zoetigheid, vlees en kleding. Erg kleurrrijk. We zijn ook bij een leer looierij geweest. Wij vroegen ons bij de ingang af waarom we allemaal munt takjes kregen uit gerijkt. Nou daar kwamen we snel achter. Het stonk daar verschrikkelijk, en die munt was bedoelt om voor je neus te houden zodat je niet onpasselijk werd van de stank. Je weet niet wat je ziet, en dat dit nog bestaat. De mannen staan gewoon met hun blote benen in de bakken met kleurstoffen waar ze het leer mee verven. Niet echt gezond denken wij. Ik heb er wel een heel mooi leren rugzakje gekocht, ter vervanging van mijn handtas. Later bezochten wij een zaak waar ze kaftans verkochten. Daar werden we aangekleed met natuurlijk de bedoeling dat je zo'n ding ging kopen. We hebben erg gelachen. Hierna nog een weverij bezocht die te gelijkertijd diende als herberg. Tussendoor nog heerlijk gegeten in ( hoe kan het ook anders) een Marokkaans restaurant. Het was een leerzame en indrukwekkende dag.

Fes 05-11-2009

Vanuit Tanger vertrekken we op weg naar Chef Chauen. Een plaats tegen een berg aan gebouwd behorend tot t rif gebergte. De huizen zijn bijna allemaal blauw geschilderd, met verschillende tinten blauw. Het heeft hele nauwe straatjes, je waant je in de middeleeuwen. Na een heerlijke Marokkaanse lunch reden we verder richting Fes. Hier verblijven we twee nachten in het zelfde hotel. Het weer is niet geweldig, vooral 's avonds veel regen. Onderweg zie je dat t veel geregend heeft de laatste tijd, veel weggespoelde grond en beschadigde wegen. Niet prettig rijden met zo'n touringcar, en in donker.